onsdag 12. juni 2013

Vondt med stil!

Her om dagen satt jeg og snekkerkjæresten midt i en runde på Ordspill. Ordene vondt og stil kom i samme legging, og snekkerkjæresten utbryter; "Vondt med stil!"
Ordene ble hengende ved meg, og det gav meg inspirasjon til et innlegg.

For det er jo nettopp det jeg holder på med, lærer meg å beholde stilen selv om jeg har vondt.

Bildet er lånt fra nettet.
Smerte er et relativt begrep, og alle opplever smerte forskjellig. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at når man først har vondt, ja da er det lett å legge seg ned og vente på at det skal gå over.

Problemene oppstår når smertene aldri går helt over. Når dager og uker går, og man plutselig en dag "finner seg selv" hjemme på soffan, i joggings, usminket og bustete. Og man kommer på at man egentlig ikke har hatt kontakt med folk på lenge. Man har rett og slett mistet litt stilen.

Dette skjedde med meg. Og nå, endelig, har jeg innsett at smertene, og symptomene, vil alltid følge meg. Derfor må jeg lære meg å holde på stilen, selv om dagen er hard.

Bildet er lånt fra nettet.
Å stå opp i normal tid, dusje, spise frokost og gjøre seg klar for en ny dag. Dra på trening, jobbe og følge opp hjem og familieliv. Rett og slett gjøre alle normale ting, på tross av brennende smerter og verking i kroppen. Å lære seg å prioritere og posjonere aktiviteter. Å ikke sitte å vente på at det skal gå over - Det er å ha Vondt med stil!

Nå kan det godt hende at jeg har noen lesere der ute som synes dette høres helt umulig ut. Og har man først blitt syk eller skadet, så er det en prosess å komme så langt som at man klarer å se poenget i dette innlegget. Men hovedsaken er at man må aldri, aldri gi opp. Skaff gode behandlere rundt deg, som anerkjenner dine behov men samtidig forteller deg rett ut hvordan ståa er, da har man kommet langt på vei. Ingenting blir bedre av å stoppe opp og bli liggende, men man må få lov til å ta tingene i eget tempo!

Bilde lånt fra nettet

Bloggen har nå rundet 15000 lesere, 200 innlegg og 250 kommentarer. Det er jeg kjempestolt av. Alle nye treff, og alle kommentarer jeg får blir mottatt med stor glede og iver!

Stå på og ha en finfin dag! 

Klem
Vibeke

1 kommentar: