lørdag 30. juni 2012

Blaafarveværket, Haugfossen og Nyfossum

På torsdag var jeg så heldig at jeg ble invitert med opp til Blaafarveværket, vi tok det som en avslutningstur for oss tre som kom samtidig, og vi storkoste oss!

Haugfossen

Bildene taler vel sitt eget språk, ren idyll!



Haugfossen ligger over Blaafarveværket, og her finner du en liten kafe og et par søte små butikker. Vi satte oss her og nøt en hjemmelaget pannekake med is og syltetøy. Det kan anbefales på det sterkeste, det smakte himmelsk!

Butikk og kafe på Haufossen


Før vi dro ned på selve Værket, dro vi oppom Direktørboligen på Nyfossum. I låven fant vi utstillingen til Magne Furuholmen. Han har mange fine bilder, og det var flere av dem jeg godt kunne tenkt meg å ta med hjem.

Tømmerlåven på Nyfossum
Urnen som står på plenen er en del av utstillingen.
Jeg tok ikke bilder inne i utstillingen, av respekt for kunstneren.

Direktørboligen på Nyfossum
Jeg kan jo aldri tenke meg at de lekehundene er fra 1827, som resten av gården, men de er et morsomt innslag! :)


Det var utrolig idyllisk, rolig og flott å være oppe ved Direktørboligen. Og for dem som liker gamle hus og møbler, så var det en drøm å komme inn der!
Huset er innredet etter 1830-talls stil, med møbler fra den gang. Og det er restaurert med farger og utsmykninger etter slik huset var originalt. Utrolig morro å få gå rundt der og bare suge inn inntrykk, og drømme seg bakover i tid.

Jeg skal lage et eget innlegg senere, med bare bilder innenfra.



Nede ved selve Blaafarveværket rakk vi bare å ta en kjapp runde. Vi tittet litt på utstillingen som var der, men det var mest portretter og landskapsbilder så det fant jeg ikke så veldig interessant. Så rakk vi en kjapp tur innom glassbutikken, der de selger mye fint glass, både blått og andre farger! :)

Nå er plutselig lørdagen nesten ferdig, så jeg får vel heller ønske dere alle en riktig fin avslutning på helgen i morgen! :)

Klem
Vibeke

3 kommentarer:

  1. Det er så flott på Blaafarveværket. Har vært der mange ganger. Driver med slektforsking og har mange aner som jobbet og bodde der :)

    SvarSlett
  2. Ja, det var helt fantastisk det!
    Noen ganger kunne jeg nesten tenke meg å få oppleve en dag eller en uke for 150 år siden, bare for å få snuse inn atmosfæren! :)

    Morro å ha aner med tilknytning til et sånt sted! :)

    Sommerklem
    Vibeke

    SvarSlett
  3. Så flott det var!! :-) Håper du har kost deg!! :-)
    Mange gode klemmer!

    SvarSlett