torsdag 1. mars 2012

Reisebrev fra Gran Canaria, Puerto Rico

Og der var ferien over...

Denne gangen har vi vært på Gran Canaria, nærmere bestemt Puerto Rico.
Vi hadde sånn akkurat passe varmt på dagtid (20 til 23 grader), men kveldene var litt kalde så da var det på med langbukser, genser og sokker.

Puerto Rico, sett fra vannet.

I Puerto Rico bodde vi i en leilighet som min familie hadde leid privat.
Den ligger i et leilighetskompleks som heter Trinidad Apartments, rett ved shoppingsenteret midt i hjertet av Puerto Rico. Fordelen med dette var at det var kort vei til alt. Butikker, restauranter, taxiholdeplass, alt innen et par minutters gange.
Bakdelen var at man sovnet til nattklubbenes rytme hver kveld. Ikke noe stort problem, men det hadde vært deiligere med stillhet.

Utsikt ned mot bassenget, fra leiligheten.

Denne gangen var minstemann med, hans første tur utenfor Norden.
Og jeg må jo si at jeg tror Gran Canaria var et bra valg for hans første tur.
De aller fleste kelnere skjønner og snakker litt norsk, så det var lettvindt for en 9-åring å forstå og gjøre seg forstått. Han ville jo kanskje hatt bedre utbytte av å få bruke litt mer engelsk, men som et første møte med "utlandet", så tror jeg dette kan være like greit.

Sioux City
En av utfluktene våre gikk til Sioux City.

Kvegdrift

Dette er en gammel Cowboylandsby som opprinnelig ble bygget for å spille inn westernfilmer. I dag er det en fornøyelsespark, hvor vi blandt annet så et "ekte" bankran og flytting av kveg.

Sheriffen passer på banken...

Tyven bak lås og slå...

Inne i saloonen spiste vi lunsj, og mens vi satt der var det show på scenen. I det første showet var det knivkasting, og i neste show lassotriksing.
Til slutt ønsket de frivillige fra salen, det skulle være konkurranse og premien var en flaske vin.
Kjæresten min hoppet opp og ble med, og det viste seg at de skulle duellere!

Ikke lett å se, men damen viser frem en pistol!

Det var kjempemorro, og selvfølgelig, kjæresten min vant hele konkurransen!!

Guttungen fikk seg pistolbelte, med tilhørende pistol. Og så måtte vi jo ta et bilde til Wanted-plakaten, og med slange rundt nakken!

Anfi Beach
Den første uken bodde min mor og mannen hennes på et annet hotell. Dette hotellet ligger rett ved Anfi Beach, og vi var der noen av dagene og brukte bassenget der. De hadde et finere bassenganlegg, og det er et nydelig område utenfor hotellgjerdene. Langs selve stranden ligger det en promenade med endel butikker og restauranter. Her var det butikker med kjente merkeklær, og dersom man ønsker å bruke penger på shopping, så er dette ett av stedene man kan dra for å slippe unna de utallige billigkopiene.
Ved siden av stranden er det laget en kunstig øy, denne er formet som et hjerte, og kalles derfor Hjerteøya. Her kan man leie romantiske solsenger for to, med eller uten tak, og ligge og kose seg med sjampis dersom man er i rette humøret for det.

Hjerteøya.
Vi gikk tur rundt øya, og når vi skulle over brua tilbake til hotellet, ble vi stående og se på fiskene og krabbene, da vi plutselig fikk øye på en blekksprut. Det var ikke en liten knøtt, dette var en skikkelig blekksprut, og du kan tro dette var stor stas for både liten og stor.

Fikk selvfølgelig ikke kamera fort nok opp av veska, så blekkspruten hadde lagt seg til ro på steinene.
Men hvis du ser nøye etter, så ser du at spissen i midten av bildet er toppen på hodet.

Siste dagen på Anfi fikk minstemann prøve seg på dykking i bassenget. Det var veldig gøy!

Amadore Beach

Fra Puerto Rico kan man gå langs klippene til en strand som heter Amadore.
Dette er en tur som, fra leiligheten vår, tok ca 45 minutter. Da tok vi oss veldig god tid til å gå og se over kanten, og vi stoppet og tok bilder underveis. I effektiv gange tar det nok ikke mer enn ca 30 minutter.

Det så litt overskyet ut når vi gikk hjemmefra, så vi tok ikke med badetøy, noe vi angret på når vi kom frem.

Gangveien gikk langs klippene...

Det var en veldig fin tur, og vi fikk sett noen øgler på veien.

Amadore-stranden er en veldig populær og veldig fin strand.
Også her har du mange restauranter å velge mellom langs strandpromenaden. Vi gikk hit for å spise lunsj. Men vi endte med å spise middag der isteden, før vi kjente litt på vannet og gikk hjem igjen.

Mògan

En av de siste dagene tok vi båt til fiskerlandsbyen Mògan.
Det reklameres med at det er glassbunnferger, men det var en stor skuffelse for minstemannen å finne ut at dette bare var et "vindu" midt i båten, hvor man ikke så annet enn vannet som strømmet forbi under båten når båten var i fart. Skuffelsen gikk imidlertid over når vi kom frem, og fant ut at havnen i Mògan er full av store fisker som er glade i brød!
Så mens vi damene tittet rundt i souvernirbutikkene, så sto mannfolka ute og matet fiskene. Genialt!

Jeg synes det var penere i Mògan enn i Puerto Rico. Og jeg kunne godt tenkt meg å prøve å feriere der en gang. Husene ser mer velstelte ut og hagene er mye mer frodige, men så fikk jeg også fortalt at det er et merkbart dyrere sted å bo.

Vi spiste is på en gatekafe ved torget, og rakk akkurat å tusle nedom stranda og kjenne på vannet før båten gikk tilbake til Puerto Rico.

Noen musikanter, som akkurat var ferdige å spille når vi skulle spise is!

Annet sprell i Puerto Rico.
De fleste dagene spiste vi middag ute på restaurant.
I shopping senteret bugner det av restauranter i alle slag, og innkasterne varierer fra å være kjempehyggelige, til å slenge dritt etter deg hvis du sier nei takk til å spise der.

Nå rakk så klart ikke vi å spise på alle restaurantene men av de vi var innom, synes vi disse var de beste;
  • Den første, Las Vegas, var vi og spiste hos flere ganger. Betjeningen er kjempehyggelig, maten veldig god og porsjonene store. Innkasteren her var faktisk ei søt svensk jente, som var naboen vår i leilighetskomplekset. De har det vanlige av internasjonal mat, og et godt utvalg av både kjøtt og fisk.
  • Den andre heter  El Assador Gallego, og har også internasjonal meny. Det spesielle her, var en biff i hvitløksolje som smakte helt fortreffelig. Vi var her et par ganger og spiste.
  • Sist, men ikke minst, må jeg nevne kinarestauranten helt innerst i senteret.
    Husker ikke hva denne het, men den ligger helt innerst i senteret på høyre side, og reklamerer med buffet. Her betaler du i underkant av 8 euro per hode, og spiser så mye du orker av både middag og dessert. Kjempestas for ungene å få hente kuleis selv, så mange ganger de vil. Her klarte minstemann å hive innpå blekksprutringer, i den tro at det var løkringer. Helt til jeg gjorde ham oppmerksom på hva han spiste, da var det brå stopp!
Av andre aktiviteter i Puerto Rico, så var vi innom minigolf, "minigocart" og spillehallen var veldig populær. Å slå Far i Airhockey er jo lykke!

Selvfølgelig har vi spist store mengder is, og ferske rundstykker med egg og bacon hver morgen kunne lett blitt en vane! Nå gleder vi oss bare til sommeren kommer her hjemme i Norge. Og i mens vi venter skal vi nyte våre, og flytte inn i nytt hus!

Ha en flott dag, og en nydelig tid frem mot våren folkens!

Herlig...

Følg bloggen min ved å bli medlem, eller via mail, så får du med deg oppdateringene fremover!