fredag 18. november 2011

Pjoning...

Lenge siden jeg har skrevet her nå, men det er fordi jeg har vært så opptatt med hekling at jeg rett og slett ikke har hatt tid...

Og ja, så har jeg lært meg en ny teknikk som heter Pjoning. Det er en teknikk som ligner veldig på hekling, men så er det ikke helt hekling allikevel.

Det startet med at ei jeg kjenner snakket om at hun måtte friske opp kunnskapen sin på pjoning. Hun kunne det før, men det var så lenge siden, og så hadde mannen hennes vaska den ene pjonavotten hennes, så den passet til dukken i huset, og hun trengte derfor nye...

Pjona votter tenkte jeg... Hva er nå det?

Jeg fikk se votten hun hadde igjen, og syntes den var veldig fin. Så jeg tenkte på det noen dager, og lurte på om ikke hun kunne lære meg. Men så langt kom vi aldri, for jeg er jo av den litt utålmodige sorten. Så jeg googla pjoning og fant noen bloggere som hadde fine forklaringer, stakk innom garnbutikken og fant noe fritidsgarn og en heklenål til formålet, og satte i gagn.
Det første paret jeg lagde, pjona jeg så hardt at jeg hadde vondt i alle fingre når jeg var ferdig... De ble selvfølgelig ALT for små, men de skal taes i bruk av minstemann...

Det første paret!
På det neste paret konsentrerer jeg meg om å pjone løst, så de blir passelige til meg! :)
Jeg holder på med dem nå, og de blir slik som dette:


Pjoning er veldig enkelt, og går ganske fort, så dersom man har noen timer til rådighet så pjoner man seg fort et par votter. Jeg som er helt fersk brukte vel kanskje 3 timer på en.
Så kan man tove de eller "børste" de inni for at de skal bli enda varmere og mykere.
Må innrømme at jeg har fått litt dilla på håndarbeid, og det er litt morro for jeg har vært helt ubrukelig på det tidligere.
Men nå har jeg oppdaget hvor morro og motiverende det er når jeg ser sluttresultatet og ser at jeg faktisk skaper noe som kan brukes. Morro!

Så det er bare å stikke i garnbutikken, og komme i gang! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar